TÜM EMLAK DANIŞMANLARI BİRLİĞİ STATÜSÜ
BİRLİĞİN KURULUŞ GEREKÇESİ
Birlik, emlak sektöründe faaliyet gösteren Türkiye ve başta Türk Dili konuşan ülkeler olmak üzere diğer ülkelerdeki emlak danışmanlarını, birlik bünyesinde bir araya getirmek ekonomik ve teknik alanlarda iş birliğini geliştirmek, emlak danışmanlarının faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesini sağlamak ve bu konuda çalışmalar yapmak maksadıyla 3335 sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküllerin Kurulması Hakkında Kanun kapsamında Türkiye’de kurulmuştur.
1. BÖLÜM
İSİM, AMAÇ, KAPSAM VE FAALİYETLER
1. MADDE: İSİM, MERKEZ VE ADRES BİLGİLERİ
1.1 Birliğin adı; “TÜM EMLAK DANIŞMANLARI BİRLİĞİ”dir.
Kısa adı ise “TEDB” olarak anılacaktır.
1.2 Birliğin merkezi Ankara’dır.
1.3 Yönetim kurulu kararına istinaden yurt içinde ve dışında temsilcilik, irtibat ofisleri ve eğitim merkezleri açılabilir.
1.4 Merkez adresinin başka bir ile nakline, 3335 sayılı kanun kapsamında gerekli izinler alınarak, genel kurul karar verebilir. Ankara içinde adres değişikliği yapmaya yönetim kurulu yetkilidir. Tüm adres değişiklikleri internet sitesinde ilan edilmek zorundadır.
2. MADDE; BİRLİĞİN AMACI
2.1 Birlik, emlak sektöründe tüm dünyada faaliyet gösteren emlak danışmanlarının tek çatı altında toplanmasını sağlamak, mesleğin gelişimi, yeniliklerin takibi, meslek mensupları arasında iş birliği, gayrimenkul sektörünün tanıtımı, mesleğin toplumdaki saygınlığının arttırılması amacı ile Türkiye’de kurulmuştur.
2.2 Birlik, başta Türkiye Cumhuriyeti olmak üzere Türk dünyası ve kardeş ülkeler ile ULUSAL VE ULUSLARARASI tüm dünyada emlak sektöründe çalışanlara bir şemsiye olmak ve birlik olmak için bir araya toplamak maksadıyla 4.1 de belirtilen alanlarda faaliyet göstermek üzere kurulmuştur.
3. MADDE: BİRLİĞİN KAPSAMI
3.1 Birlik amacına uygun olarak faaliyet gösteren başta Türkiye Cumhuriyeti Devleti olmak üzere tüm Türk dünyası ve kardeş ülkeleri, yöre ve bölgeleri ULUSAL VE ULUSLARARASI olmak üzere diğer ülkeleri de kapsar.
3.2 Bu kapsama göre emlak sektöründe faaliyet gösteren veya göstermek isteyen başta Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve tüm Dünya Ülkesi vatandaşlarını kapsamında kabul eder.
3.3 Birliğin kapsamına emlak sektörü bağlamında katkıları ve çalışmaları olan her türlü tüzel ve gerçek kişiliği de dâhildir.
4. MADDE: TEMEL FAALİYETLER
Birlik Temel Faaliyetlerini ilgili kurum, kuruluş ve kişilerden alacağı izinle gerçekleştirir. Bu bağlamda;
4.1. Birliğin ana faaliyet alanları şöyledir:
i. Yenilikçi, çağdaş, şeffaf, tarafsız, bağımsız, üye odaklı ve katılımcı yönetim anlayışı,
ii. Emlak Danışmanları adına adil ve şeffaf bir ortam yaratmak,
iii. Teknolojik ve eğitimsel anlamda her yeniliği sektöre entegre etmek,
iv. Emlak Danışmanlarına ve tüketicilere gayrimenkul sektöründen en yüksek standartlar ile faydalanılmasına öncülük etmek,
v. Ekonomik, çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik temelinde üyelerinin ortak menfaatlerini önde tutmak,
vi. İşbirliği ağları ile emlak sektöründe birlikteliğe öncülük ederek ülke ekonomisinin, sektörün ve üyelerinin sürekli gelişimini desteklemek,
4.1.1 Türkiye Cumhuriyeti Devletinde yurt içinde ve yurt dışında yaptığı çalışmalar ile emlak sektöründe temsil açısından en büyük sivil toplum kuruluşu olmaya yönelik çalışmalar yapmak,
4.1.2 İl ve ilçelerde temsilcilikler açmak,
4.1.3 Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde bölgelere (bölgelerdeki il temsilcilerinin dahil olduğu) bölge temsilcileri oluşturmak,
4.1.4 Üyelerin Türkiye’nin ve dünyanın her yerinden Birlik merkezine, il ve ilçe temsilcilerine ulaşabilmek için tek bir etkileşim ağı oluşturmak,
4.1.5. Emlak sektöründe faaliyet gösterenleri tek çatı altında toplayarak gelişmelerine ve amaca uygun olarak eğitilmesine katkı sağlamak, bu alanda çalışmalar yürütmek, devlet veya özel kurumlarla ortak yurt içi ve yurt dışı çalışmalar gerçekleştirmek,
4.1.6 Mesleğin kamuoyunda tanıtılmasının, temininin ve fonksiyonun gereklerini açıklamak için basın ve yayın organları ile iş birliği yapmak, meslek onurunu korumak ve mesleki standartlar için gerekli tedbirleri almak,
4.1.7 Emlak Danışmanlarının uygulamadaki mesleki etik kurallarının, standartlarının ve hizmet koşullarının geliştirilmesi ve muhafaza edilmesini sağlamak, sektörde faaliyet gösteren paydaşları akredite etmek için gerekli girişimlerde bulunarak çalışmalar yürütmek, bununla ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmak,
4.1.8 Birliğe üye tüm paydaşları kapsayacak etik kurallar metni oluşturmak,
4.1.9 5 Haziran Emlak Danışmanları Günü’nün resmi/özel günler statüsüne dâhil olması için gerekli çalışmalar yaparak her yıl bu tarihte Emlak Danışmanları Gününün kutlanmasını sağlamak,
4.1.10 Emlak Sektörüne ilişkin gerekli görülen mevzuat düzenlemelerinin yapılması konusunda ilgili ve yetkili olan kurum ve kuruluşlarla temasa geçerek sektöre ilişkin yapılacak yasal düzenlemelere yönelik öneriler sunmak ve bu doğrultuda yapılacak çalışmaların takipçisi olmak,
4.1.11 İlgili kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak emlak sektörünün amacına yönelik gayrimenkul değerlemesi (ekspertizlik) saptamalarını sağlamak, mesleki konular ve mesleki gelişimi sağlamaya yönelik kurslar, paneller, konferanslar düzenlemek, sertifikasyon ve lisanslamaya yönelik eğitimler vermek,
4.1.12 Emlak sektörü ile ilgili konularda ülkemizi dış ülkelere tanıtmak için gerekli düzenlemeleri ve girişimleri yapmak, bu konuda çalışan benzer federasyon, konfederasyon ve organizasyonlar ile ortak çalışmalara katılmak. Sektörü ilgilendiren tüm kurum, kuruluş ve stklarla mesleki projelere girmek, proje kredileri almak, kullanmak, yerli bağış kabul etmek, meslekle ilgili kanun, tüzük, yönetmelik gibi çalışmaları düzenlemek, bunları hazırlamak ve çalışmalara katılmak, mevzuat ön taslaklarını ilgili idareye sunmak.
4.1.13 Emlak Danışmanlarının sektörle ilgili kalite standardının yükseltilmesi ve mesleğin etik kurallar çerçevesinde icrası için ilke ve öneriler belirlemek ve üyelerinin kullanımına sunmak,
4.1.14 Üyelerinin her türlü resmi ve özel kurumlar ile olan ilişkilerine yardımcı olmak, anlaşma yollarını temin etmek,
4.1.15 Üyelerin maddi ve manevi haklarını ilgililerin nezdinde korumak ve gerekli işlemleri yapmak, üyeler arasında ekonomik ve sosyal dayanışmayı sağlamak ve bu doğrultuda çalışmalar yapmak,
4.1.16 Emlak Danışmanlarının faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi konularında inceleme ve araştırma yapmak, önerilerde bulunmak ve sivil toplum kuruluşları ve mesleki konularda araştırmalar yapmak için üyelerini yurt dışına göndermek,
4.1.17 Emlak Danışmanları için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak,
4.1.18 Birlik bünyesinde, gerek elektronik ortamda gerekse oluşturulacak danışmanlık ofisleri marifetiyle üyeler arası bilgi ve deneyim paylaşımına yönelik organizasyonlar gerçekleştirmek,
4.1.19 Emlak Danışmanlarına yönelik hizmetleri yürüten ve katkıda bulunan kişi ve kuruluşlara destek vermek, bu kişi ve kuruluşlar için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü teknik gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek, kitap, dergi, bülten vs. yayınlarda bulunmak, iletişim hizmetleri konusunda yardımcı olmak,
4.1.20 Üyeleri arasındaki beşeri münasebetlerin gelişmesini ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmasını sağlamak,
4.1.21 Mesleki gelişimin sağlamak amacı ile lise, üniversite, enstitü gibi eğitim, öğretim ve araştırma kurumları ile ilişki kurmak, bunların bünyesinde amaca yönelik bölümler açılmasını sağlamak,
4.1.22 İnternet siteleri, internet portalları, ilan siteleri kurmak, üyelerin kullanımı sağlamak,
4.1.23 Sektörel işleyişle ilgili dijitalleşmeye yönelik olarak Türkiye ve diğer ülkelerde faaliyet gösteren uluslararası kurum ve kuruluşlarla ortak çalışmalar gerçekleştirmek,
4.1.24 Birlik olarak birliğe dâhil olmak isteyen tüm ilan portallarından yetki almak ve bu yönde işbirliği sözleşmeleri yapmak,
4.1.25 Yanıltıcı bilgilerin önlenmesi amacıyla ilan portallarındaki metinlerin daha şeffaf ve bilgilendirici olması için öneri mahiyetinde tip formatlar hazırlamak ve bunları kamuoyunun bilgisine sunmak,
4.1.26 Emlak sektöründe akdedilen sözleşmelerin tek tip formatta yapılmasını sağlamak, çıkacak uyuşmazlıkları en aza indirgemek,
4.1.27 Sektördeki uyuşmazlıkların yargıya taşınmadan en kısa sürede sonuçlanması adına arabuluculuk ve tahkim heyetleri oluşturmak gibi alternatif çözüm yöntemleriyle giderilmesi için teşvik edici ve aydınlatıcı çalışmalar yapmak ve bu doğrultuda altyapı imkânları sunmak,
4.1.28 Yurt içinde ve yurt dışında kurs (yüz yüze eğitim, uzaktan eğitim ya da interaktif eğitim yoluyla), seminer, fuar ve paneller düzenlemek,
4.1.29 Birliğin amacı doğrultusunda ve çalışma alanı kapsamında bulunan ulusal ve uluslararası kuruluşlarla müşterek çalışmalar ve iş birliği yapmak,
4.1.30 Birlik adına araç/araçlar satın alma ve satış yapabilmek,
4.1.31 Birlik adına plaka talebinde bulunmak,
4.1.32 Ekspertizlik ve bilirkişilik hizmetleri yapmak ve yaptırmak, işbirliği sözleşmeleri düzenlemek,
4.1.33 Ülkemizde ve dünyada konut sahipliğini geliştirmek için STK’lar ve Devlet kurumları ile istişarelerde bulunmak,
4.1.34 Birlik kanunlarla verilen diğer yetkileri kullanmak suretiyle amaca uygun her türlü sosyal, ticari, eğitim, proje vb. faaliyetleri yürütmek,
4.1.35 Birliğin faaliyetlerini gerçekleştirmek adına amacına uygun ticari ve iktisadi işletmeler kurmak ve işletmek, birlik faaliyetleri için ihtiyaç duyulan menkul ve gayrimenkulleri almak, kiralamak, kiraya vermek, satmak,
4.1.36 İşbu maddede belirtilen konularda özel kanunları gereğince alınması gereken izinler saklıdır.
2. BÖLÜM
ÜYELİK VE MALİ İŞLER
5. MADDE: ÜYELİK
5.1 Birliğe üye olmak için üye adayının statüsünün “kapsam” başlıklı 3. maddesindeki hususları taşıması gerekir.
5.2 Birliğe gerçek ve tüzel kişiler üye olabilir.
5.3. Tüzel kişilerin başvuruları kanunen yetkili olan kişiler veya yetkili organları tarafından yetkilendirilmiş kişilerce yapılır.
5.4 Başvurular yönetim kurulunca belirlenecek form doldurulmak suretiyle yapılır. Form, internet sitesinde çeşitli dillerde hazırlanıp ilan edilir. Formları veri güvenliğini sağlayacak ve başvuruyu kolaylaştıracak biçimde dijital ortamda yapılması mümkündür.
5.5 Üye adayı forma ek olarak “üyelik taahhüt metnini imzalamak” ve genel sekreterlikçe belirlenecek bilgi ve belgeleri genel sekreterliğe ulaştırmak zorundadır.
5.6 Yapılan başvuru genel sekreterlikçe incelenir, eksik bilgi ve belge varsa tamamlattırılarak dosyanın tekemmül etmesi ile yönetim kurulunun gündemine alınır.
5.7 Yabancı uyruklu üyelerin, istenen belgelerin resmi tercüme edilmiş suretini de sunması gerekir.
6. MADDE: ÜYELİKTEN ÇIKMA VE ÇIKARILMA
6.1. Bir üyenin iradesi ile ayrılması ÇIKMA olarak nitelendirilir ve aşağıdaki hususlar uygulanır:
6.1.1. Üye kendi isteğiyle (istifa ederek) üyelikten her zaman çıkabilir. 6.1.2. Çıkan üyenin Birliğe olan borç ve alacaklarının ayrılış tarihi itibariyle kapatılması zorunludur.
6.1.3. Ayrılan kişinin üye olduğu dönemlere ait çıkabilecek herhangi bir borç ve alacağı saklıdır.
6.1.4. Gerçek kişi üyenin ölümü halinde üyeliği kendiliğinden düşer.
6.1.5. Tüzel kişi üyenin infisahı, feshi veya bir suretle faaliyetini yapamıyor olması halinde üyelikten çıkmış sayılır.
6.2. Bir üyenin üyeliğinin yetkili organlarca sonlandırılması çıkarılma olarak nitelendirilir ve aşağıdaki hususlar uygulanır.
6.2.1. Kanun, yönetmelik ve statüde yer alan hükümleri yerine getirmeyen, Birliğin aleyhine faaliyet gösteren, açıklama ve fiili davranışta bulunan, Birlik talimatlarına uymayan ve üyelik kabulünde imzaladığı belgedeki taahhütlerini yerine getirmeyen, getirmemek de direnen ve yine diğer yasal düzenlemelere uymayan üye gerekli disiplin süreci veya yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir.
6.2.2 Disiplin kurulu kararlarına itiraz olması halinde, kurul bunu yedek üyelerinin de katılımı ile yapacağı toplantı ile inceler ve kesin olarak karara bağlar.
6.2.3. Üyelik aidatlarını üç ay üst üste veya bir yıllık dönem içinde 6 aylık aidatını ödememiş üye, yönetim kurulu tarafından Genel Kuruldan iki ay önce üyelikten çıkarılmasına karar verilebilir.
6.2.4 Birliğin amaç ve çalışmalarına uymayan, aykırı hareketlerde bulunan üyelerin Yönetim Kurulu Kararı ile üyeliklerine son verilir.
6.3 657 sayılı Kanun uyarınca memur olmaya engel durumların söz konusu olması, devletin bölünmez bütünlüğüne aykırı eylemleri nedeniyle hakkında dava açılan üyenin ve yine yüz kızartıcı suçlar sebebiyle hüküm giyen gerçek kişi üye ve temsilcileri ile bu bentte sayılan durumda olan tüzel kişiler hakkında doğrudan yönetim kurulu kararı ile çıkarma işlemi uygulanabilir.
7. MADDE: İDARİ VE MALİ İŞLER
7.1 Birliğin üyeleri genel kurul tarafından belirlenen giriş aidatı ve yıllık aidatları ödemekle yükümlüdürler.
7.2. Giriş aidatı ve yıllık aidat miktarları genel kurul tarafından yetkilendirilen yönetim kurulunca belirlenir.
7.3 Giriş aidatı bir kereye mahsus olmak üzere üyelik başvurusu yapılırken peşin olarak ödenir.
8. MADDE: GELİRLER VE GİDERLER
8.1 Birliğin gelirleri/giderleri şunlardır.
a) Üyelik aidatları
b) Üyelere sağlanan danışmanlık hizmetleri karşılığında alınan ücretler,
c) Yurt içinden sağlanan bağışlar,
d) Taşınır ve taşınmaz mallardan elde edilen gelirler/giderler,
e) Reklam, tanıtım ve yayın gelirleri/giderleri,
f) Birliğe dâhil olmak isteyen tüm ilan portalları ile yapılacak sözleşmeler ile yetki alarak sağlanan gelirler,
g) Birliğin faaliyetlerinden kaynaklarından gelirler/giderler,
h) Yasal olarak mümkün olan diğer gelir/giderler
8.2 Birlik üyelerine birlik gelirlerinden pay dağıtamaz.
8.3 Birliğin gelirleri/giderleri, kuruluş amaçlarına uygun olarak yürütülen faaliyetler ile üyelerinin hak ve menfaatlerini koruyacak biçimde yapılacak gelirleri/giderleri kapsar.
8.4 Birliğin farklı kuruluşlarla yapmış olduğu anlaşmalarda tüm üyeler Genel Merkezin belirlemiş olduğu firmalar ile çalışmak zorundadır. Farklı firmalar ile çalıştığı tespit edildiğinde disiplin kuruluna sevk edilir.
8.5 Yurt içi/ yurt dışı, İl/ilçe temsilcilikleri bağlı bulunduğu bölgelerinde kurum ve kişilere yaptıkları ekspertiz, danışmanlık vb. hizmetlerde resmi bir kayıt oluşturup, Genel Merkeze bilgi vermek zorundadır. Buradan kazanılacak ücret ve menfaatlerin tümü Genel Başkan ve ya vekilleri onayı dâhilinde gerçekleştirilir.
8.6 Yurt içi/ yurt dışı İl/İlçe temsilcilikleri bağlı bulunduğu bölgelerde hizmet merkezi, hizmet aracı adı altında kiralama/satın alma işlemlerini Genel Başkan veya vekilleri onayına tabi olarak gerçekleştirilir.
8.7 Yurt içi/ yurt dışı il/ilçe temsilcilikleri bağlı bulunduğu bölgelerde bağış, promosyon vb. her türlü menfaat sağlayıcı faydaları Genel Başkan veya vekilleri onayı dahilinde kabul edilir.
9. MADDE: DEFTERLER
Birlik, tutulması gereken zorunlu olan defterleri tutar, zorunlu olmayan defterleri tutulmasına yönetim kurulu tarafından karar verilir.
Defterler Dernekler Kanunun ve diğer ilgili kanun ve yönetmelikteki tutulması gereken zorunlu defterler esaslara göre tutulur. Tasdikleri ilgili kurumlardan usulüne uygun olarak yapılır.
3. BÖLÜM
ORGANLAR, GÖREVLERİ, YETKİLERİ
10. MADDE: ORGANLAR
10.1 Birliğin zorunlu organları şunlardır:
a) Genel Kurul (GK)
b) Yönetim Kurulu (YK)
c) Denetim Kurulu (DK)
d) Kurucular Kurulu. (KK)
10.2 Birliğin İhtiyari organları; etkinlik ve verimli işleyişi sağlamak için Yönetim Kurulu tarafından ayrıca da belirlenebilir.
a) Yüksek İstişare Kurulu,
b) Onur Kurulu,
c) Genel Sekreterlik,
e) Mesleki Etik Kurulu,
f) Disiplin Kurulu,
11. MADDE: GENEL KURUL
11.1 Genel Kurul birlik delegelerinden oluşur.
11.2 Yönetim Kurulunun üyeler arasından belirlemiş olduğu en fazla 200 kişi ve 81 il temsilcisi delege olarak tanımlanır.
11.3 Genel Kurulun görev ve yetkileri şunlardır.
a) Genel Başkan ve Yönetim Kurulu Üyelerini Seçmek,
b) Denetim Kurulu üyelerini seçmek,
c) Çalışma raporlarını incelemek,
d) Yönetim Kurulu ile Denetim Kurulu raporlarının ibra edilip edilmemesine karar vermek,
e) Kesin hesapları kabul veya reddetmek,
f) Yönetim Kurulunun teklif edeceği bütçe ve çalışma programını görüşerek onaylamak,
g) Personel işlemleri, Genel Başkan, Genel Başkan Vekiline ve Genel Başkan Yardımcısına harcama ve huzur hakları ödemeleri, birliğin hizmetlerinde kullanılmak üzere taşınır ve taşınmaz mal alım veya satımı ile üyelik aidatlarının belirlenmesi hususunda yönetim kuruluna yetki vermek,
g) Diğer karar ve tedbirleri almak,
11.4 Genel Kurul olağan ve olağanüstü olarak iki şekilde toplanır.
a) Olağan genel kurul toplantıları 3 yılda bir yapılır.
b) Genel Kurul yönetim kurulu veya denetim kurulunun kararı ile veya tüm delegelerin 1/5’inin yazılı talebi ile olağanüstü toplantıya çağırılabilir.
11.5 Genel Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantı en çok iki ay içinde ve çoğunluk şartı aranmadan aynı gündem ile aynı yer ve saatte yapılır.
11.6 Her halde Genel Kurul toplantısına katılacak üye sayısı zorunlu organların asıl üyelerinin toplamının iki katından az olamaz.
11.7 Genel Kurul toplantıları toplantı gününden en az 15 gün önce gündemi, toplantı tarihi, yeri ve saati belirtilmek suretiyle ulusal gazetede yayımlanarak veya diğer basın yayın araçları kullanılarak veya medya, sosyal medya, veya sms bildirimi ile çağrıda bulunmak, tebliğ/tebellüğ işlemlerinden herhangi birisi ile yapılır.
11.8. Genel kurulla ilgili ilanın yayımından sonra birliğe üye olanlar genel kurula katılamaz. Genel kurula yalnızca delegeler katılım sağlar.
12. MADDE: YÖNETİM
12.1. YÖNETİM KURULU
12.1.1. Genel Kurulun delegeler arasından seçtiği Genel Başkan ile toplamda 11 asil, 5 yedek üye yönetim kurulunu oluşturur.
12.1.2. Yönetim kurulunun görevleri şunlardır:
a) Üye kabul etmek, üye çıkarmak
b) Genel kurul gündemini tespit etmek, faaliyet programlarını hazırlamak ve genel kurulu toplantıya çağırmak, delege listesini oluşturmak,
c) Birlik muhasebe kayıtlarını bilanço esasına göre tutmak ve tahmini bütçe, kesin hesap ve aktarma tekliflerini aylık mizan ve bunlara ait raporları sunmak,
d) Birlik personelinin atamasını yapmak ve görevine son vermek,
e) Birliğe hizmet satın almak,
f) Genel kurulun verdiği yetki çerçevesinde Birlik hizmetlerinde kullanılmak üzere taşınır ve taşınmaz mal alımı ve satımını yapmak, birliğin mallarını yönetmek ve korumak,
g) Birliğin faaliyet alanı içerisindeki ürün veya hizmet grubu ile ilgili piyasa fiyatlarını takip etmek, pazar araştırması yapmak ve yaptırmak,
h) Ürün veya hizmet grubunun kalitesini yükseltmek için gerekli kişi, kurum veya kuruluşlarla işbirliği yapmak,
ı) Varsa ilgili yerlere, birliklere ve birimlere temsilci atamak,
i) Uygun görülen başkanlık kurullarını oluşturup atamalarını yapmak,
j) Uhdesinde bırakılan işler haricindeki diğer işleri yürütmek
12.1.3. Yönetim Kurulu, uygun gördüğü görev ve pozisyonlara gerekli atamaları yapar/görevden alır. Ayrıca, Genel Kuruldan aldığı yetkiye dayanarak uygun gördüğü organ ve kişilere maaş/huzur hakkı/yolluk/harcırah vermeye yetkilidir.
12.1.4 Yönetim Kurulu yönetim kurulu üyesi sıfatı taşıyan kimselere koordinasyon ve birim başkanlığı biçiminde görev verebilir.
12.1.5. Yönetim Kurulu normal şartlarda iki ayda bir genel başkan çağrısı ile toplanır. Ancak yılda en az 4 toplantı yapmak zorundadır.
13. MADDE: DENETİM KURULU
13.1 Denetim Kurulu, genel kurulun kendi üyeleri arasında üç yıl için seçtiği 3 (Üç) asıl, 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
13.2 Kurul yaptığı ilk toplantıda başkanını seçer ve bunu karar defterine geçirmek üzere yönetime bir tutanak ile bildirir.
13.3 Denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik bilanço ve defterlerini incelemek,
b) Yönetim kurulunun faaliyetleri ile ilgili yapılan denetim raporunu genel kurulun onayına sunmak,
c) Genel Kurulu gerektiğinde olağanüstü toplantıya çağırmak,
d) Birliğin işleyişine dair yıllık denetim raporu hazırlamak ve bunu yönetimine sunmak
e) Mevzuatın verdiği diğer görevleri yerine getirmek.
14. MADDE: KURUCULAR KURULU
14.1. Birliğin kurucularından teşekkül eden kuruldur. İlk genel kurula kadar Başkanı yönetim kurulu başkanıdır.
14.2. Kurucular Kurulu Yönetim kurulu başkanının çağrısı üzerine her zaman toplanabilir.
14.3. Kurucular Kurulu Genel Kurulun doğal delegesidir.
15. MADDE: YÖNETİM KURULU BAŞKANI (GENEL BAŞKAN)
15.1 Yönetim Kurulu başkanı birliği tek başına temsil ve imzaya yetkili en üst yönetici konumundadır. Genel Başkan uygun gördüğü takdirde uygun gördüğü kişilerle yetki paylaşımı yapar/iptal eder.
15.2 Yönetim Kurulu başkanı birliği sevk ve idare eder. Organların, üyelerin ve personelin uyumlu çalışması için gerekli tedbirleri alır ve koordinasyonu sağlar.
15.3 Birliğin genel merkezindeki çalışmaları koordine etmek için birlik genel sekreteri ve yeteri kadar başkan/birlik danışmanı görevlendirebilir.
15.4 Genel Başkan kendisine ve Genel Başkan Vekiline bağlı olarak çalışacak Başkan Vekili, Başkan Yardımcıları, Bölge Temsilcileri, İl-İlçe Temsilcilerini atar ve görevden alır. Bu görev tanımları İşleyiş Yönergesine göre düzenlenir.
16. MADDE: DİĞER KURULLAR
16.1 Birliğin çalışma ve işleyişinde görev yapacak olan Yüksek İstişare Kurulu (YİK)
a) Yüksek İstişare Kurulu, b) Onur Kurulu, c) Genel Sekreterlik,
d) Mesleki Etik Kurulu, yönetim kurulu kararı ile kurulur.
16.2. Bu komisyonlara üyeler, üye adayları ve faydası olacağına inanılan üye dışı kimseler dâhil edilebilir bu kurulların aldıkları kararlar tavsiye niteliğindedir.
16.3. Bu birimlerin görev ve çalışmaları çıkarılacak yönerge ile düzenlenir.
4. BÖLÜM
DİĞER KURALLAR
17. MADDE: ÇEVRİMİÇİ TOPLANTI
Birliğin farklı farklı ülkelerdeki üyelerinin yüz yüze bir araya gelmesi mümkün olamayabilir. Bu gibi durumlarda Dernekler Yönetmeliğinin 15/A maddesine kıyasen online toplantılar icra edilebilir.
18. MADDE: FESİH VE TASFİYE
Birlik genel kurulu her zaman birliğin feshine karar verebilir. Feshe karar verebilmek için genel kurula katılma hakkına sahip olan üyelerin ez 2/3’ünün toplantıya katılması şarttır. Birinci toplantıda çoğunluk elde edilemezse ikinci toplantıda çoğunluk şartı aranmaz. Ancak fesih hakkında kararlar hazır bulunan üyelerin 2/3’ünün çoğunluğunun kararı ile alınır. Fesih olması halinde kasada bulunan paralar, taşınır ve taşınmaz mallar (TEDV) TÜRKİYE EMLAK DANIŞMANLARI VAKFI’na devredilir. İlgili mevzuat hükümleri tatbik olunur.
19. MADDE: YÖNERGELER VE TAMAMLAYICI NORM
19.1 Bu Statüde belirtilen organların ve birimlerin çalışma usul ve esasları, tabi olduğu kurallar ve temel işleyiş tüm detayları ile “Organların İşleyiş ve Esasları Yönergesi” metninde ele alınır. Yönerge, üye tam sayısının salt çoğunluğunun onayı ile değişebilir.
19.2. Bu Statüde ve yönergede belirtilmemiş hususlarda 3335 sayılı Kanun, Dernekler
Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkarılmış/çıkarılacak olan Yönetmelikler ve ilgili diğer mevzuatların dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
20. MADDE: TAAHHÜT METNİ
Birlik üyesi olacak gerçek ve tüzel kişilerden taahhüt metni alınır. Üyelerin bunlara riayet etmemesi disiplin hükmünü ihlal olarak kabul edilir.